Wat staat er allemaal op de notaris offerte?

Heb je op onze website notaristarieven vergeleken en bij een aantal kantoren offertes opgevraagd om verrassingen achteraf te voorkomen? Op de offertes die je vervolgens van de notarissen ontvangt staan verschillende bijkomende kosten vermeld. Maar hoe is het eindbedrag op de offerte eigenlijk opgebouwd? We leggen je graag uit welke begrippen je voorbij kunt zien komen en waar ze voor staan.

 

Wat staat er allemaal op de notaris offerte?

Honorarium

Voor het werk wat een notaris kwijt is aan het opmaken van een akte rekent de notaris een honorarium. Het honorarium is dus een soort uurloon van de notaris. Voor elke akte geldt weer een ander honorarium, de notaris heeft namelijk aan de ene akte meer werk dan aan een andere. De notarissen zijn vrij in het bepalen van hun honorarium, het kan dus zo zijn dat je bij de ene notaris veel minder hoeft te betalen dan bij de andere.

 

Het Kadaster

Stel je voor: je gaat een huis kopen en je vraagt een offerte aan voor de hypotheek- en leveringsakte. Op de offerte zie je dan inschrijvingskosten voor het Kadaster staan. Deze kosten rekent de notaris voor het inschrijven van jouw nieuwe huis. De inschrijving gebeurt bij het Kadaster, zij registreren vastgoed in Nederland. Door middel van deze inschrijving komt de grond met het huis officieel op jouw naam te staan.

Akten waarbij je deze inschrijvingskosten kan verwachten:

  • Hypotheekakte
  • Leveringsakte
  • Royementsakte
  • Akte van verdeling

De (digitale) inschrijvingskosten van het Kadaster bedragen in 2017 € 77,-.

 

Recherchekosten

Naast de Kadasterkosten vind je op de offerte voor hypotheek- en leveringsakte ook recherchekosten terug. Dit zijn de kosten die de notaris rekent voor achtergrondonderzoek. Voordat de woning ingeschreven kan worden in het Kadaster moet er namelijk een en ander worden uitgezocht. De notaris gaat onderzoeken of de verkoper wel echt de eigenaar is en of deze wel het recht heeft om de woning te verkopen.

Deze kosten verschillen per akte en variëren tussen de € 10,- en € 50,-.

 

CTR

Op een offerte voor bijvoorbeeld een testament vind je de inschrijvingskosten CTR terug. CTR staat voor Centraal Testamentenregister, dit is een register waar alle documenten met betrekking tot de nalatenschap worden bewaard. Alle notarissen kunnen in dit register de documenten terugvinden. De volgende akten worden hier geregistreerd:

  • Testamenten
  • Voogdijregelingen
  • Schenkingsovereenkomsten die pas ingaan na het overlijden van de schenker
  • Verblijvingsbeding uit notariële samenlevingscontracten of huwelijkse voorwaarden.

Hoe hoog de inschrijvingskosten zijn, verschilt per akte.

Is er iemand overleden en wil je graag weten of er ooit een testament is opgemaakt? Je kan dan contact opnemen met het CTR. Belangrijk om te weten is dat alleen notarissen de testamenten kunnen inzien. Jij als erfgenaam kan er dus wel achter komen of er überhaupt een testament is, maar het testament inkijken zal samen met een notaris moeten gebeuren.

In contact komen met het CTR >>

 

Inschrijving Huwelijksgoederenregister

Heb je een offerte voor huwelijkse voorwaarden of  geregistreerd partnerschap ontvangen? Dan zal je de kosten voor inschrijving Huwelijksgoederenregister tegenkomen. Met deze inschrijving wordt jullie huwelijk of partnerschap en alle afspraken die daarbij gemaakt zijn, opgeslagen. Iedereen kan in dit register opzoeken wie er met wie een partnerschap of huwelijk heeft. Details over het huwelijk zijn natuurlijk niet zichtbaar.

De inschrijvingskosten van het Huwelijksgoederenregister bedragen in 2017 € 184,-.

 

Uittreksel KvK

Wanneer je voor jezelf gaat beginnen leer je al snel de term KvK kennen. KvK staat voor Kamer van Koophandel. Als je een BV, NV, vereniging of stichting gaat opzetten, maakt de notaris hier een akte voor en schrijft hij jouw onderneming in bij de KvK.

Hiervoor rekent de notaris in 2017 € 7,50.

 

Let op: Naast de € 7,50 moet je achteraf ook nog € 50,- (2017) betalen aan de KvK. Deze rekening is van de KvK en staat los van de notariskosten.

 

BTW over gemerkte posten

Over het honorarium, (enkele) inschrijvingskosten en de administratiekosten wordt btw gerekend. De btw bedraagt in 2017 21%.

 

Bespaar ‘es op de notaris

Omdat notarissen vrij zijn in het bepalen van hun tarieven kan het zo zijn dat je bij het ene kantoor honderden euro’s meer moet betalen dan bij het andere. Om te voorkomen dat je te veel betaalt, kan je de tarieven van verschillende kantoren vergelijken op DeGoedkoopsteNotaris.nl. Naast het vergelijken op prijs kan je de notarissen ook vergelijken op beoordelingen van andere consumenten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *