Een huis gekocht? Op naar de notaris!

Gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe woning! Voordat je hier zorgeloos van kan gaan genieten, moeten er nog een paar zaken notarieel vastgelegd worden. Denk hierbij aan de hypotheek- en leveringsakte. Als koper mag jij kiezen door welke notaris de stukken worden opgemaakt. Hoe dit allemaal in zijn werk gaat en wat de notaris nou allemaal voor jou doet, lees je in dit blog!

Wat is een hypotheekakte?

De hypotheekakte is een document waar alle gegevens omtrent jouw hypotheek in staan. Het is een overeenkomst tussen jou en de hypotheekinstelling  die door de notaris wordt opgemaakt. Iedere hypotheekakte is anders, maar onderstaande gegevens moeten in elke hypotheekakte voorkomen:

  • Jouw naam, geboortedatum en woonplaats.
  • De naam en standplaats van de notaris die de akte opstelt.
  • De naam van de geldverstrekker.
  • De onderpandgegevens.
  • Het hypotheekbedrag.
  • De aard, ligging, vermelding van kadastrale gemeente, sectie- en perceelnummer.
  • De hypotheekvorm.
  • Plaats, datum en de tijd van het passeren van de akte.

Koop je een huis zonder dat je hier geld voor gaat lenen? Dan is het niet nodig om een hypotheekakte op te laten stellen. Je hebt dan nog wel een leveringsakte nodig.

Wat is een leveringsakte?

Een leveringsakte is een document dat wordt opgemaakt nadat de koopovereenkomst getekend is en de ontbindende voorwaarden verlopen zijn. Ook deze akte kan alleen door een notaris worden opgemaakt. Met de leveringsakte, die ook bekend staat als transportakte, komt de woning op jouw naam te staan. De afspraken die in de leveringsakte staan moeten overeenkomen met de afspraken uit de koopovereenkomst. De leveringsakte moet door jou zelf, de verkoper en de notaris ondertekend worden. Hierna kan de notaris de inschrijving bij het Kadaster en andere openbare registers afronden. Pas hierna staat de woning officieel op jouw naam en kan je jezelf de trotse, nieuwe eigenaar noemen!

Wat doet de notaris voor mij?

Bij de overdracht van je huis doet de notaris enorm veel werkzaamheden voor je. Om het iets duidelijker te maken voor je hebben we enkele taken opgesomd.

  • Het vaststellen van de identiteit van iedereen die bij de akte betrokken is.
  • Het opvragen van de persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen.
  • Het controleren of de verkopende partij wel bevoegd is om te verkopen en of er geen sprake is van bijvoorbeeld: bewind voering, een echtscheiding, curatele of faillissement.
  • Uitzoeken of er nog hypotheken of beslagen op de woning rusten.
  • Uitzoeken of er in de vorige leveringsakte beperkte bepalingen staan, zoals bijvoorbeeld een boetebepaling.
  • Het begeleiden en controleren van een eventuele waarborgsom of afgifte bankgarantie.
  • Het opvragen van hypotheekgelden.
  • Het controleren of de koopsom volledig is overgemaakt.

Kijk hier voor een volledig overzicht van de taken van de notaris bij de aankoop van een woning.

In de meeste gevallen mag de kopende partij een notaris kiezen. Bij een nieuwbouwhuis echter is dit niet het geval. Hier wordt er namelijk vaak gebruik gemaakt van een projectnotaris. Heb je wel de vrijheid om zelf een notaris te kiezen, vergelijk dan goed de kosten! Omdat notarissen vrij zijn om hun tarieven te bepalen, kunnen deze flink uiteen lopen. Via DeGoedkoopsteNotaris.nl vind je al een notaris voor het opstellen voor de hypotheek- en leveringsakte voor € 723,00 inclusief BTW!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *